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Suborbital vehicles

 Will we soon be overflown by a multitude of suborbital vehicles?

In 2004, SpaceShipOne carried out the first flight of a private aircraft at an altitude higher than 100 km. 

 

 

 

 

This success opened the path to several suborbital vehicle development projects, the most well-known being Richard Branson's who launched Virgin Galactic with the aim of being able to transport passengers into space for a few minutes.

Other players also launched into the suborbital flight race: XCOR aerospace with its rocket-plane called Lynx or Blue origin with its reusable New Shepard launcher, in many aspects comparable to the reusable 1st stage of the Space X Falcon 9 rocket.

Initially intended to transport wealthy tourists who wanted to experience the thrills of a weightless space flight, the applications being considered since then have diversified to satellite launches, long distance passenger or freight transport.

But what exactly is a suborbital flight? The altitude of 100 km (Kármán line) is usually considered to be the frontier between the atmosphere and space.  At that altitude, aerodynamic uplift is no longer sufficient for aircraft flight. A flight becomes suborbital when it crosses this limit, without the device going into orbit.

 

A set of definitions is being drawn up by the International Radiocommunications Union. At this stage, a suborbital flight is defined as the “controlled flight of a vehicle that reaches space from the surface of the earth and returns to it without having completed an orbit”, and a suborbital vehicle is defined as “a vehicle designed to carry out a suborbital flight, for which all or part of the elements composing it can be reusable or not”. 

 

The figure below shows an example of the different phases of a suborbital flight:

(click to enlarge)

The development of suborbital flights poses new questions in terms of radiocommunications regulations considering the traditional divide between space and aviation. For example:

  •  Which regulations should apply to an aircraft that is no longer in the atmosphere but which cannot be considered to be a satellite or an orbital station?
  • How, considering the speed of the craft, is the separation with low altitude commercial flights achieved?

 

The 2019 World Radiocommunications Conference will discuss this question in order to make sure that international regulations are coherent with the expected generalisation of suborbital flights.

 

And, on a night with clear skies perhaps you will soon be able to see the wake of a suborbital vehicle amongst a shower of shooting stars?

 

 

Succès du transfert de la bande 700 MHZ : très beau discours @GillesBregant qui a su faire vivre le projet en gardant l’humain au cœur cc @iHautbois

Nous avons fait la preuve en France que nous sommes en Europe 🇪🇺 l’un des pays les plus efficaces pour les réaménagements de fréquences de grande ampleur🥇. 👉https://t.co/c53S3Sjq3i

Quand nous parlons de fréquences nous touchons des millions de personnes ! Le projet de la bande 700MHZ était un enjeu de société ! 👥👥 Merci à tous pour avoir permis la réalisation et le succès de ce projet !

ANFR a Retweeté

[ 🚧🛠Fin du transfert de la bande des 700 MHz]
Roch-Olivier Maistre (@romaistre) et Gilles Brégant (@GillesBregant), directeur général de l’@anfr, réunissent ce soir celles et ceux qui ont œuvré pdt 3 ans à la réussite de ce projet #Bande700 https://t.co/ijL71SoUU9

Notre directeur général @GillesBregant et le président du CSA, Roch-Olivier MAISTRE , @romaistre célèbrent ce soir la fin du transferts la bande 700 MHZ. Un projet réalisé avec un grand succès!👏👏 https://t.co/ztqXI7MrWR

Le Service régional de Lyon présent pour assurer la sécurisation des fréquences lors des demi finales et de la finale de la #CoupeDuMonde féminine de football https://t.co/AmuFeh5UWn

Echanges le 28 juin avec @ISDE_CA sur l’organisation des deux entités, le partage dynamique du #spectre, l’exposition du public aux #ondes et le contrôle du spectre.
👉https://t.co/Vi7J5mA4dg https://t.co/xlitOgLkBi

L’@anfr reçoit pour deux jours les administrations allemande, belge, britannique, hollandaise, luxembourgeoise et suisse dans le cadre du WEDDIP, réunion de coordination multilatérale VHF/UHF (TNT et DAB+) présidée cette année par la France 🇫🇷#TnT #DAB #DABPlus https://t.co/sdEFBWQuak

Les équipes @ANFR et @CSA investies depuis ce matin pour assurer la bonne réorganisation des fréquences #TNT en #Isère, #Savoie, #Haute-Savoie, #Hautes-Alpes et #Alpes-de-Haute-Provence, et le redéploiement de toutes les chaînes #TV. https://t.co/5tLndAkj4n

Journée de la direction de la planification du spectre et des affaires internationales à l’@anfr: la préparation bat son plein pour la Conférence mondiale des radiocommunications #WRC19 de novembre prochain.
Pour en savoir plus 👉 https://t.co/o9DbHsDCoT. https://t.co/pCN3QyXpVz

Derniers préparatifs avant l’inauguration du relais 4G de Talloires-Montmin https://t.co/YZXf5UFD5m

📲⛰🌲📶 Direction la #HauteSavoie pr l’inauguration du 1er site #4G multi-opérateurs par les Ministres @j_gourault @AgnesRunacher, le Vice-Président de la @FFTelecoms @DidierCasas #newdealmobile #territoires #numerique https://t.co/Ln3jvbLMbq

Instant replay: watch #Ariane5 lift off on its second mission of the year, carrying the T-16 and EUTELSAT 7C telecommunications satellites! #VA248 https://t.co/dbex9CqfuW

L’@anfr est présente au siège d’@Eutelsat_SA pour le lancement du satellite EUTELSAT 7C par @Arianespace https://t.co/M060v6h5Rb

Pour ce 3ème Comité National de dialogue, plusieurs sujets-clés relatifs au contrôle de l’exposition sont à l’ordre du jour : #DAS, concertation en région, compteurs #linky, #5G

Eric Fournier contribue à la table ronde : pour le partage du #spectre, il faut expérimenter les solutions de base de données et obtenir la confiance des acteurs. https://t.co/Dq1uLqNMBO

Visite de presse du site #TNT de Grenoble :  « Tous à vos postes ! » pour le changement de fréquences dans l’Isère ce mardi 25 juin https://t.co/oox96s0gDU

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